STATPED FEIRET FORTIDEN TIL A. C. MØLLER SKOLE, MEN SIKRER DE FREMTIDEN?

I forbindelse med forrige ukes 190-års feiring av A.C. Møller skole uttrykker foreldre og barn i Statped midt og nord sterk bekymring rundt det fremtidige opplæringstilbudet og tegnspråkmiljøet for barna sine. https://www.facebook.com/statped/posts/818357918200613? Kommenter gjerne hvordan DU opplever omorganiseringen og tjenestetilbudet til Statped eller send mail til aina@doveforbundet.no slik at  Foreldre- og oppvekstutvalget til Norges Døveforbund får en oversikt over sitausjonen. 

Det har i lang tid vært uro i foreldregruppene i nord og midt grunnet redsel for splitting av et allerede sårbart tegsnpråkmiljø. Medlem av Foreldre- og oppvekstutvalget til Norges Døveforbund, Cathrine Joramo Solbakken, uttaler blant annet følgende på Statpeds Facebook-side:

«Vi er mange som er glade i A. C Møller skole og vi håper skolen overlever i minst 190 år til. Uten tilgang på kompetansen som finnes der og uten tilgang på tegnspråkmiljøet til ungene våre, så vet jeg rett og slett ikke hva vi skulle gjort. Det er derfor mange elever og foreldre som feiret med en bekymret klump i magen i går. Vedtaket om å trekke ut elevene fra region nord vil rasere tilbudet på A.C Møller skole, og elevene fra nord vil få et tilbud som på ingen måte kan sammenlignes med det Møller gir oss i dag.»

Hele hennes kommentar, og innspill fra flere foreldre kan du lese her (kommentarene er gjengitt med tillatelse fra foreldrene):

«Vi er mange som er glade i A. C Møller skole og vi håper skolen overlever i minst 190 år til. Uten tilgang på kompetansen som finnes der og uten tilgang på tegnspråkmiljøet til ungene våre, så vet jeg rett og slett ikke hva vi skulle gjort. Det er derfor mange elever og foreldre som feiret med en bekymret klump i magen i går. Vedtaket om å trekke ut elevene fra region nord vil rasere tilbudet på A.C Møller skole, og elevene fra nord vil få et tilbud som på ingen måte kan sammenlignes med det Møller gir oss i dag.»

For å skape et levende tegnspråkmiljøet trengs det både tegnspråklige elever og kompetanse.

Vi krysser derfor fingrene for at også de tegnspråklige barna som enda ikke er født i både nord og midt, får beholde kompetansen og miljøet som er bygd opp igjennom 190 år.» Cathrine Joramo Solbakken

«Er så enig med deg Cathrine Joramo Solbakken. Blir som jeg sa i går, for at ungene våre skal få ett godt psykososialt miljø trenger de ett godt tegnspråk miljø. Her i Trondheim er ett slikt miljø naturlig og dette er til hjelp for våre unger når de skal skape sin identitet. For å sikre dette miljøet og utviklingen til våre barn er det viktig å beholde ungene både fra midt og nord sammen.»
Linda Arneberg

«Ja,det er så sant så sant Cathrine Joramo Solbakken. Hvorfor bryte opp/ødelegge noe som i dag fungerer så bra. Det er kjempeviktig med samholdet og nettverket barna og de voksne etablerer når de møtes på en slik arena hvor det allerede er et godt tegnspråkmiljø.»
Mariann Dragseth

«Helt enig med Cathrine og Linda! Vi voksne trenger Tegnspråkopplæringa for å kunne kommunisere med våre barn. Uten denne opplæringa så står min sønn helt hjelpesløs i denne verden!»
Sissel Dahl Kjeldstad

«Helt enig!. Barna er avhengig av Møller både læremessig ogsosialt. Det er også vi foreldre. Uten Møller og den fantastiske tegnspråkopplæringa vi får, hvordan skal vi da kunne kommunisere med barna våre?. Sammen er vi sterke og vi er mange som er avhengige i at Møller består på samme måte som i dag med det beste faglige nivå som finnes både for barna våre, oss foreldre, samt hjemskolene.»
Lise Anett Kjøl

«Min datter på 13 år ristet oppgitt og sjokkert på hode, da hun fikk vite at det ligger an til dramatiske forandringer i opplæringstilbudet for tegnspråklige barn. «Det er ikke det at jeg ikke vil til Tromsø», sa hun, «men hvem skal jeg møte der?» Miljøet er allerede marginalt og all forskning viser at sterkt tunghørte og døve barn ofte sliter tungt sosialt blant hørende. Skal du som barn kunne vokse og blomstre, så trenger du jevnaldrende venner. Disse vennene har min datter, som er fra nord, funnet på deltidsopplæring ved A.C Møller. Antallet tegnspråklige barn i nord er lite og disse er i tillegg spredd over et enormt geografisk område. Altså i klartekst; uten miljøet på Møller-ingen venner»
Cathrine Joramo Solbakken

«Hva skjer i og med Statped ? Er akkurat kommet hjem fra Møller i Trondheim. hvor jeg var med på tegnspråkopplæring, og min datter gikk  på Møller skole. Det som slo meg i går under jubileet var at dettte er da en storslagen feiring for en 190 åring. Er den så storslagen for at det ikke blir noe 200 årsfeiring ? Møller skole er en skole hvor mine to døtre trives godt, og en skole hvor de føler tilhørlighet med mange venner på samme nivå. Vi som foreldre treffer mange likesinnede og diskutere offentlig forvaltning med. Et utmerket personale med høye kvalifikasjoner som vet hva de jobber med og for.
Hvorfor skal dette miljøet ødelegges ? Hvor blir det av fagmiljøet? Skal det utvikles et godt fagmiljø med 2 – 3 personer. Utgangspunktet blir da helt feil. Utvikle det faglige miljøet enda mer og ikke forandre for forandringens skuld. Det er no på tide at Statped vil jobbe for barnas og foreldrenes side. Utvikle Møller videre med utgangspunkt som i dag.»

Dag Erik Børseth

«Noen av barna har sjeldne typer hørselshemminger/vansker. Hvordan skal de få møte andre i samme situasjon, få tips og utveksle erfaringer osv. hvis miljøet i nord skal begrenses til kanskje bare en-to elev(er) på hvert trinn? Det er det som kan bli konsekvensen for de hørselshemmede elevene fra Nord-Norge. Sannsynligvis vil miljøet bli så lite at noen av dem aldri får møte andre i helt samme situasjon. Hvis dette hadde vært scenariet for oss for 14 år siden ville det medført et helt annet og mye dårligere tilbud.»
Line Sæther

«Som Amerikanere sier det: if it ain’t broken, don’t fix it!»
Tore-Morten Andreassen Figenschow

«Bekymret for framtida, ja! A.C Møller skole og det tilbudet vi har på Heimdal, har i mange år vært vår ryggrad. Der møter vi forståelse og får god faglig veiledning. Der møter vi flinke folk som brenner
for det de jobber med. Der møter vi et faglig og godt etablert miljø. Der har de et levende og stort tegnspråkmiljø, for voksne, for elever i grunnskolen og for barn i barnehagealder. Der har vi foreldre en arena med fokus på tegnspråk. ALT dette tar det årevis å etablere! Så hvorfor rasere et fagmiljø, og et tilbud som fungerer og har fungert i årevis?»
Inger- Lise Lein

«Takk for tilbakemeldinger på arbeidet vi gjør. Det er viktig for oss å utvikle deltidsopplæringen i Statped i dialog med foreldrene. I den forbindelse vil vi invitere vi til egne foreldresamlinger i region midt
og nord i løpet av våren.»
Statped

«Takk for svar, Statped. Jeg er glad for at dere ønsker dialog med foreldrene i fht. ny deltidsmodell. 

Imidlertid tror jeg mange foreldre til tegnspråklige barn allerede har gitt uttrykk for sine synspunkter i denne saken. Statped. har feks. også tidligere arrangert foreldresamling/- møte i både nord og midt. FAU ved A.C Møller har gitt uttrykk for bekymring, det samme har foreldre-/ brukerrepresentantene i brukerrådene i nord og midt. Jeg lurer derfor på hvor mange ganger vi må gjenta
det samme før vi høres? Min innstendige bønn blir derfor: bygg opp tegnspråkmiljøet og kompetansen på A.C Møller- riv ikke ned. Livskvaliteten i dag og framtida til våre tegnspråklige/ tospråklige barn avhenger i stor grad av et levedyktig A.C Møller.»
Cathrine Joramo Solbakken

«Hei, kan dere som skriver/svarer på vegne av Statped ta med navnet deres, og gjerne tittel eller rolle når dere skriver?»
Paul Håvard Zylla

Foreldre- og oppvekstutvalget til Norges Døveforbund